پیوند سلول‌های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و فاکتورهای مترشحه حاصل از آن‌ها سبب افزایش میلین‌سازی در بیماری‌هایی مانند ام‌‌اس می‌شود.

۱۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۰۹:۵۶ کد : ۲۸۴۲ تازه های پژوهشی
تعداد بازدید:۷۵
پیوند سلول‌های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و فاکتورهای مترشحه حاصل از آن‌ها سبب افزایش میلین‌سازی در بیماری‌هایی مانند ام‌‌اس می‌شود.

از آن‌جایی که بیماری‌هایی مانند ام‌اس تعداد زیادی از افراد را در سراسر دنیا درگیر می‌کند انجام کارهای تحقیقاتی برای بررسی مکانیسم‌های درگیر در این بیماری و عوامل تاثیرگذار بر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در مطالعه‌ای تاثیر پیوند سلول‌های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و فاکتورهای مترشحه حاصل از آن‌ها را بر میزان میلین سازی در بیماری‌هایی مانند ام‌اس بررسی کرده و نتایج حاصل از این مطالعه نشان داد که تزریق داخل بطنی 5^10×3 سلول بنیادی از مغز استخوان نسبت به تزریق سوپ سلولی حاصل از این سلول‌ها می‌تواند روش مفیدتری برای بهبود نقایص عصبی مزمن در بیماری‌های تخریب‌کننده عصبی از قبیل ام‌اس باشد و با فهم دقیق مکانیسم‌های درگیر در فعال‌شدن و تکثیر الیگودندروسیت‌ها بعنوان سازنده غلاف میلین توسط سلول بنیادی و فاکتورهای تروفیک مترشحه از آن‌ها می‌توان به نتایج بهتری دست یافت. زیرا از یک طرف این سلول‌ها با استفاده از فاکتورهایی که توسط سلول‌های موجود در محل آسیب ترشح می‌شود به محل مورد نظر فرا خوانده می‌شوند و از طرف دیگر تا زمانی که این سلول‌ها زنده هستند می‌توانند در محل آسیب، فاکتورهای مفید ترشح کنند.  

 

مشخصات طرح مرتبط:
عنوان پروژه: بررسی مقایسه‌ای تاثیر پیوند سلول‌های بنیادی مزانشیمی مغز استخوان و سوپ سلولی حاصل از آن‌ها بر میزان میلین‌سازی مجدد و التهاب در مدل دمیلیناسیون القایی با کوپریزون
مجری اصلی: شیرین براتی   |   همکاران: فاطمه طهماسبی   |   تاریخ اتمام طرح: 1401/9/23   |   کد طرح: 400-03-28
 

کلید واژه ها: الیگودندروسیت سلول بنیادی التهاب


نظر شما :